в ,

Развитие специальной выносливости лыжников-гонщиков и биатлонистов: Часть 1

Олимпиада в Сочи. Лыжи. ХХII Зимние олимпийские игры. 13 февраля 2014 года. Биатлон. Лыжно-биатлонный центр "Лаура". Индивидуальная гонка на 20 км у мужчин. Николай Лопухов Фото - Федор Успенский, "СЭ"
[Всего голосов: 1 Средний: 5/5]

Bunday taniqli odamlar o'zlarining ish tajribasi va ma'lumotlarini bo'lishganda yaxshi. Sizga shuni tavsiya qilaman вниманию взгляд на тренировочный процесс опытного тренера Николая Петровича Лопухова.

ma'lumot olish uchun: Николай Петрович Лопухов (род. 28 февраля 1945 года, Затонск) советский и российский тренер по лыжным гонкам и биатлону. Заслуженный тренер СССР.

1990-larda Rossiya ayollar terma jamoasi murabbiyiga aylandi, keyin erkaklar jamoasi bilan ishladi. Ikki yil shartnoma Janubiy Koreyada chang'ichilar bilan ishlagan.

Rossiyaga bolalar murabbiyi Yoshlar Odintsovo ishlaydigan ayrim vaqt qaytgach, u erkaklar va Rossiya ayollar kichik jamoalar, xotin-qizlar terma jamoasi asosiy tarkibi bilan ishlagan olib keldi. Yilning 2006 2008 sprint chang'i poygasi Rossiyaning erkaklar jamoasi bosh murabbiyi bo'lgani.

С 2011 по 2012 год работал тренером по функциональной подготовке мужской сборной России по биатлону, затем с 2012 по 2014 год — старшим тренером.

В 2014 году был членом экспертного совета Министерства спорта РФ по зимним видам спорта. Работал тренером в ГБУ «Спортивная школа олимпийского резерва № 43» и ГКУ «ЦСТиСК» Москомспорта.

В сезоне 2017/18 стал тренером мужской сборной Белоруссии по биатлону.

O'quvchilar orasida eng yuqori natijalarga erishildi:

  • Любовь Егорова — шестикратная олимпийская чемпионка (1992, 1994), трёхкратная чемпионка мира.
  • Лариса Лазутина (Птицына) — пятикратная олимпийская чемпионка (1992, 1994, 1998), одиннадцатикратная чемпионка мира.
  • Нина Гаврылюк — трёхкратная олимпийская чемпионка (1988, 1994, 1998), шестикратная чемпионка мира.
  • Наталья Фрей (Фурлетова) — двукратная чемпионка Универсиады 1985 года, серебряный призёр чемпионата мира 1996 года.
  • Максим Цветков — чемпион мира 2017 года, чемпион Европы 2014 года.

Shunday qilib, u yuqori sinf sportchilari bilan tajriba yo'q. Mana, tayyorgarlik haqidagi fikrlari.

Maxsus chidamlilik, kuch-quvvat mashg'ulotlarini rivojlantirish va chang'i sportchilari, poygalar va biatlonchilarning chang'i mashqlarini takomillashtirishni o'rganish va tahlil qilish.

Maxsus turdagi chidamlilik ta'lim tizimini takomillashtirish ko'p sport turlari bo'yicha sportchilarning mahorat darajasini oshirish uchun katta ahamiyatga ega.

Maxsus qarshilik — способность спортсмена выполнять специфическую нагрузку в течении времени, обусловленного соревновательными дистанциями в лыжных гонках и биатлоне. Основным условием ее воспитания является объем выполняемой тренировочной нагрузки различной интенсивности. Иными словами, рост специальной выносливости зависит от оптимального соотношения между общим объемом нагрузки в основных средствах подготовки и объемом скоростной работы.

O'quv mashqlarining og'irligi, bajarilgan ishlarga tananing reaktsiyasida namoyon bo'ladi. Bundan tashqari, Nikolay Petrovich aniq zarba rejimlarini ko'rsatadi. Laboratoriyada PANO HRni va laktat darajasini kuzatish imkoniga ega bo'lmaganlar uchun men ushbu raqamlarni yurakning maksimal tezligining foiziga aylantirishga harakat qilaman.

1 zonasi: Aerob-rejenerativ: ЧСС — до 140 уд/мин. Лактат — до 2 ммоль (прим.автора: ЧСС 65-75% от максимального значения). Упражнения в этой зоне нагрузки применяются для активного отдыха, оздоровления, разучивания отдельных элементов техники лыжных ходов и техники стрельбы. Удельный вес в годичном цикле составляет 15-25% от общего объема.

2 zonasi: Aerobik treyning: ЧСС — аэробный порог 150+5уд/мин. Лактат 2,5-3,5 ммоль (прим.автора: ЧСС 76-85% от максимального значения). Упражнения направлены на развитие общей (базовой) выносливости, на развитие аэробных (дыхательных) механизмов энергообеспечения. Продолжительность одноразовой работы от 3 и более часов. Удельный вес в годичном цикле составляет 40-50% от общего объема.

3-A zonasi: Aerobik yo'nalishga ega aralash hudud: ЧСС — анаэробный порог 170+ 5 уд/мин. Лактат 4-6 ммоль (прим.автора: ЧСС 86-92% от максимального значения). Упражнения направлены на развитие функциональных основ специальной выносливости. Продолжительность одноразовой работы 1-1.30час. Объем нагрузки данной интенсивности составляет 15-25% от общего объема циклической нагрузки.

3-B maydoni: Anaerobik yo'nalishdagi aralash hudud: ЧСС — анаэробный порог +10 ударов пульса 180+5 уд/мин. Лактат 6-8 ммоль (прим.автора: ЧСС 92-94% от максимального значения). Упражнения направлены на развитие специальной скоростной выносливости. Продолжительность одноразовой работы от 30 мин до 1 часа. Объем нагрузки данной интенсивности составляет 5-10% от общего объема циклической нагрузки.

4 zonasi: Anaerobik dindoshlik: ЧСС более 180 уд/мин. Лактат свыше 8 ммоль (прим.автора: ЧСС более 94% от максимального значения). Упражнения направлены на развитие скоростных возможностей. Продолжительность одноразовой работы 20-30мин. Объем нагрузки данной интенсивности составляет до 5% от общего объема циклической нагрузки.

Pedagogik nuqtai nazardan maxsus chidamlilik ko'p tarkibiy tushunchadir, chunki uning rivojlanish darajasi bir qator omillarga bog'liq. Asosiy bo'lganlar:

  • Umumiy chidamlilik;
  • Yuqori tezlikli imkoniyatlar;
  • Texnik mahorat mahsuldorligi;
  • Mushak-skelet tizimining tayyorligi va boshqalar.

Adabiy manbalar tahlili shuni ko'rsatadiki, sport pedagogikasida sportchining maxsus chidamliligini takomillashtirish bo'yicha o'quv mashqlarini bajarish uchun optimal tezlik chegaralari haqida fikr yo'q. Biroq, ko'pgina mualliflar faqat bitta xususiyatni ta'kidlaydi, ya'ni: o'rtacha raqobat tezligida tegishli darajada o'sish. Maxsus chidamlilik, yagona, o'zgaruvchan, intervalli, takrorlanadigan usullar, ularning turli xil birikmalari, shuningdek, raqobat uslubini ishlab chiqish uchun foydalaniladi. Ma'lumki, turli bosqichlarda va turli tayyorgarlik davrlarida usullarning nisbati, ularning o'ziga xos vaznlari o'quv jarayonining yo'nalishiga qarab o'zgaradi. Но выбор методов всегда подчиняется решению оной из главных задач — достижению высокого уровня развития специальной выносливости.

Sportchining uzoq muddatli va yillik o'qitish jarayonida uning o'ziga xos rivojlanish xususiyatlariga va maxsus tayyorgarlikga bog'liq ravishda mashg'ulot usullari va vositalarini, shuningdek, ularning ko'p qirrali ta'sirini ta'minlaydigan kengroq o'zgaruvchanligi bor.

Maxsus chidamlilik ta'lim jarayonida organizm ichki muhitining ("yashirin charchoq" bosqichi) o'zgarish sharoitida sportchining yuqori zichlikdagi yukni engish qobiliyatini oshirish kerak. Shunday qilib, ta'lim metodikasi spetsiyalar. sportchining chidamliligi:

  • Mavjud charchoqning fonida mashq qilish uchun o'qitish uchun o'qitiladigan o'quv mashg'ulotlari davomida "yashirin charchash" bosqichini kengaytirib, intensiv ish yuklarini o'tkazish uchun musobaqalar davomida qobiliyatlarni rivojlantirish;
  • Kurash jarayonida harakatlanish tezligida keng o'zgaruvchanlikni qo'llash qobiliyatini rivojlantirish;
  • Maxsus chidamlilikning asosiy tarkibiy qismlarining optimal kombinatsiyasi bilan rivojlanish darajasini doimiy ravishda oshirish;
  • Muayyan mushak ishlarida zarur iqtisodga erishishga erishish;
  • Biatlonning barqaror psixologik holatini saqlab qolish.

В последнее время все большее внимание привлекает точка зрения, согласно которой высокая работоспособность спортсмена определяется специфическими внутримышечными изменениями, значительным увеличением общей массы митохондрий ( внутриклеточные структуры, органеллы клетки, имеющие сложные внутренние строения, их основное назначение — образование молекул АТФ при окислении) в работающих мышцах и повышении способности мышц использовать поступающий с кровью кислород для синтеза АТФ.

Yuqori malakali sportchilarda maxsus chidamliligini oshirish jarayonining o'ziga xos xususiyati mavjud imkoniyatlarni amalga oshirish va ularning doimiy o'sishi samaradorligini oshirishdan iborat.

Yillik makrosklyuza treningi muayyan bosqichlarga va mezocylesga bo'linadi. Quyida tayyorlanadigan davrda (iyun-iyul-avgust oylari) maxsus chidamlilikni rivojlantirishga bag'ishlangan mesotsikllar va mikrosellalarning qurilishi haqida to'xtalamiz.elita sportchi Lazutina L., L. Egorova, vositasi A. Gavrilyuk N. Botvinov M., A. Prokurorova va Moskva-Sochi 2014g. (Britaniyadagi T. DyuzhevD eksperimental biatlon jamoasi tayyorlash tajriba. Tsvetkov M., Chernishev A., Kornev A., Slepov A., Abramova O.)

Trening tizimining markazida biologik asosda sport bilan shug'ullanish tizimi mavjud (FOSST, MD muallifi Yu.P.Sergeev).

Biz mezocycle sxemasi quyida tasvirlab beramiz:

O'quv mashg'ulotlari yakunida xisob-kitoblardagi nisbiy intensivlik zonalarini aniqlash uchun test o'tkaziladi, masofa 5km:

  • Mashg'ulot 30 daqiqa. (l / rollarda harakat, umumiy va maxsus gimnastika)
  • Tezligi 1 bo'lgan 2 doira nisbatan zichlik zonasi ( лактат +- 2-3 ммоль обычное тренировочное передвижение) на финише фиксируется: — время прохождения круга, — три пульса за 10 сек., а именно финиш 0-10 сек.; 30-40сек.; 60-70 сек. -лактат (через минуту — полторы после финиша) — Между рабочими кругами 10 минут восстановительное передвижение
  • Nisbatan zichlik zonasining 2A tezlikli 3 doira (лактат 4-6 ммоль смешанная зона с аэробной направленностью) Повторение всех процедур. — 10 минут восстановительное передвижение
  • 3 doirasi nisbatan zichlikdagi 3 tezligida ( лактат 6-8 ммоль смешанная зона с анаэробной направленностью) Повторение всех процедур — 10 минут восстановительное передвижение
  • 4 doira - Nazorat qilish (maksimal amalga oshirish) Barcha protseduralarni takrorlash
  • Hang-up 30 daqiqa.

Bir kun o'tib, tiklanish va moslashtirish yo'nalishi, проводится «переводная» тренировка (непрерывная специфическая нагрузка — лыжероллеры (бег имитация) предельной длительности до «отказа» на уровне анаэробного порога, ориентировочно со скоростью 90% от индивидуальной максимальной скорости, показанной на контрольной тренировке, лактат 3,5-4,5 ммоль). Контроль: фиксация времени прохождения кругов, пульс, лактат по ходу тренировки. Задача этой тренировки перевести организм на новый адаптационный виток, т.е. вызываемая физическая нагрузка истощает энергетические ресурсы организма ( нарушение гомеостаза) выступает в качестве причинного условия для избыточного (сверх) восстановления и перевода организма на новый, более высокий уровень специальной работоспособности (Н.Н.Яковлев 1971; С.П. Летунов 1966; А.А. Виру 1980; А.Р. Воробьев 1977) (tana ishini "men qilolmayman", limon kabi o'zimni siqib qo'ying).

После «переводной» тренировки герои России Л.Лазутина, Л.Егорова и другие отмечали — «чувствуем себя героями».

Tovar bo'yicha misol:

  • Qadimgi kayaklar: 40km (quvurli skisroller).
  • O'tish simulyatsiyasi bilan ishlaydigan: 30-40km (mushaklar-skelet tizimida katta yuk).
  • Zamonaviy scooterlar: +/- 70km.

В подготовке биатлонистов в тестовой тренировке после каждого режима на финише проводили стрельбу лежа и стоя. «Переводную “ тренировку проводили сериями со стрельбой.

yig'in keyin sportchilar intensivligi birinchi va ikkinchi zonalarida bo'lib 6-8 kun tayyorlash paytida uylarini qoldirib, qachon tayyorlash paytida uyda, OFP va CFP belgi qo'llab-quvvatlash vosstanovitelno-. Tiklanish treningini rivojlantirish - bu FORBIDDEN!

Qutqarish chizig'idan so'ng asosiy tayyorgarlik mashg'ulot yig'inlarida o'tkaziladi.

Mikrolinklar qurilishi maxsus chidamlilikning parallel rivojlanishiga asoslanadi, ya'ni. aerob tayyorlash, tosh uskunalari harakat takomillashtirish, GPP va SPP rivojlantirish: sportchilari o'zaro jadalligi uchinchi va to'rtinchi zonalarida maxsus mashqlar ta'lim ta'lim amalga oshirish iyun oyi boshlab, boshqa kunlarda o'tkaziladi (odatda bu yetti kunlik microcycle ikkinchi va beshinchi kun).

Источник информации: Н.П.Лопухов, заслуженный тренер СССР и России (2015).

Davomi bor.

Ushbu material bizning tashqi muharririmiz yordamida tayyorlangan. Xabarni qo'shish

Nashrlar muallifi Sergey Ivanov

Noqulay vaziyatlar mavjud emas. Biror yo'lni topishni istamaydigan odamlar bor.

a Izoh qo'shish

Как долго мы набираем и теряем спортивную форму?

2-ning chang'i sportchilari va biatlonchilarining maxsus chidamliligini rivojlantirish

Развитие специальной выносливости лыжников-гонщиков и биатлонистов: Часть 2